onsdag 13. oktober 2010

“Så seiler vi på mjøsa”

Min datter Ragnhild med "mjøsas hvite svane" i bakgrunnen

Da jeg var på seilturer i høst med min nye båt, “Matilda” var jeg på kryssende kurs med “Mjøsas hvite svane”, Skibladner. Denne fine skuta trafikkerer Mjøsa hele sommeren og er et flytende landemerke og kulturskatt for oss som bruker sommern der, og de som bor rundt. Den er også viktig for turisttrafikken i mjøsområdet.

Det dukket opp en idé denne dagen, da jeg møtte Skibladnern.

Kan Skibladner bli mjøsas og innlandet sitt skoleskip? Kan denne båten brukes mer aktivt som læringsarena for barn. Om kultur, økologi, lanskapsutforming osv. Er det mulig å utstyre denne båten med nødvendig utstyr for å ta i mot skoleklasser fra kommuner rund Mjøsa.  Mitt svar på dette måtte bli et ja.

Når høsten kommer går min båt Matilda og Skibladner i vinteropplag sammen med innhøstingen i landbruket, dette skjer selv om isen ikke legger seg før jula setter inn.  For meg virker det som det er mulig og utvide sesongen for Skibladner med noen måneder i både vår- og høstsesongene.  Bruke denne båten som læringsarena for barn og unge slik at de blir gode beslutningstagere i fremtiden og tar vare på verdiene Mjøsa representerer.

Jeg gleder meg til våren, da skal jeg seile på Mjøsa igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar