mandag 22. august 2011

På tur i fredet skog!


I dag etter at jeg hadde inspisert plantefelt i utkanten av denne fredete skog. Bestemte jeg at vi skulle gå rett gjennom denne uberørte Etiopiske skogen, den er ikke så stor, det tar ca.1 time å gå fra den ene siden til den andre. Skoger som dette er det svert få igjen av i Etiopia. Plantefeltene i utkanten som vi inspiserte er plantet med lokale arter for å øke arealet på denne lille men viktige skogen.






Vi er ca. 80 km nord øst for Bahir Dar og 3000 m.o.h. Her ligger denne perlen av et skogområde rett foran meg, etter at jeg kom litt inn i skogen og fant et utsiktspunkt begynte jeg og tenke på at sånn som dette så halvparten av Etiopia ut for ca. 100 år siden.





Nå skal det sies at jeg var ikke alene, Yerh fra ORDA var med og en vakt som passer på at ingen hogger ned trærne i dette sårbare området. Selv om han hadde våpen så var han en fredelig man og opptatt av skogen sin.











Kontrasten fra denne idylliske skogen blir stor når man sammenligner vannet som kommer ut av skogen og det vannet som renner i elvene der det ikke er skog.



1 kommentar: