lørdag 8. september 2012

Dette er ikke som hjemme.....



Gamle markedet i Nairobi
Høne, kjøtt, fisk osv alt er å få her
Lørdag i Nairobi er ikke som hjemme på Biri, kommer ned i resepsjonen går ut av døra på hotellet og møter en øredøvende lyd av biler, mennesker, tuting og skravling. Min første tanke dette er ikke som hjemme, hold på lommeboka tenker jeg. Jeg svinger til høyre og går tvers over Moi Avenue og videre ca.1 km til Railwais Park det er denne parken som Wangari Mathai reddet for å bli utbygget, hun mistet nesten livet her, ble slått og banka. I parken ser jeg både skopussere og en som sitter i rullestol, han har et telefonapparat på styre, tror han livnærer seg på og være en slagst telefonsentral/kiosk. Svinger inn i gatesystemet igjen og havner på Stanely dette stedet er kjent for å være det mest kjente møtestedet i hele Afrika. Når du var i Nairobi måtte du innom her å se om det var noen beskjeder til deg, eller at du måtte legge igjen en bedsje til noen kom forbi. Det sto nemlig et tre her som folk hengte opp lapper med beskjeder på, en slags sms tre. Det gamle treet er borte men de har plantet et nytt å i dag hengte jeg opp en beskjed der, du som leser dette må faktisk dra innom får å se hva jeg skrev….. god mat her så ikke nøl. Etter Stanely virret jeg rundt i gatene og havnet på det gamle markedet i byen, her treffer du de beste selgerne i Kenya og kanskje hele Afrika, for jeg ble sikkert lurt. Har du lyst til å se hva jeg kjøpte, må du komme og bade i stampen på Biri til vinteren. Etter en lang spasertur finer jeg endelig hotellet.  Nå er det kveld i Nairobi, sitter på verandaen nede på gata går det tiggere, politi, gutter og jenter og så kjører det en masse biler, det er nesten trafikk kork hele døgnet, de sier også at Nairobi har stor kriminalitet men i dette strøket jeg er nå skal det vist være ganske bra. Men jeg blir her,  fint å sitte å seJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar