søndag 25. august 2013

Forandring? Bedre for alle

Elg i Solnedgang! Klok mann det gitt.

Jeg ferdes ute blant folk som synes de vil ha det bedre. Nå er det på tide med et lyseblått eller mørkeblått styre i dette landet ikke de trøtte gamle fjesene som har sittet der i 8 år. Dette hører jeg mine venner og bekjente si, kloke mennesker alle sammen.

Selv har jeg tatt valget.  Ikke overaskende. Menn skjønte fort at  andre rundt meg tar feil.

I media skrivers det om valgkampen hver dag, vi skal gjøre Norge bedre, jeg har det bra jeg, jobb, helsetjenester til barna og meg selv, alle køer er opp for meg jeg er på rett plass. Kjenn etter stemmer du på forandringen for forandringen skyll – ikke fordi du føler at det behøves. Ikke fordi landet er skjørt i grøfta og at gjengen har stukket av i en taxi, og ikke fordi vi står oppe i en krise som trenger nytt lederskap, men bare fordi de kjeder meg.
Fordi jeg er lei Jens og Jonas , Tore og Rigmor … jeg er bare lei.

Disse følelsene har vært der så lenge. De samme folka så lenge, og det blir så kjedelig. Først var Jon.as Gar Støre Utenriksminister så ble han Helseminister, Trond Giske , Kulturminister, der var han grei så ble han Handelsminister. –det er ikke liksom noe som er gøy med dem lenger. Lokalt Tore sitter på tinget jobber hardt med helse og kommunepolitikken, Rigmor er Arbeidsminister. Og alle  vet at forandring fryder!

Andre venner sier ” nå er det vel på tide at andre får styre å prøve seg” så nikker de enig….

Men jeg har våknet. Nå er jeg klar. Og spør meg selv: Hvorfor vil jeg stemme på noen som gjør det enda bedre for meg når jeg allerede har det bra? Som vil gjøre det enda enklere for meg når jeg ikke har det vanskelig? Som vil gi meg flere fordeler når jeg allerede har det fordelaktig.? Som vil at jeg skal kjøpe meg ut av køene der jeg allerede er inne der jeg vil?

Burde jeg da ikke gi min stemme til alle som vil gjøre det enklere for alle. Som vil gjøre det enklere for de de som har det vanskelig ?Som vil fordele godene mer rettferdig? Som ikke vil la tykkelsen på lommeboka bestemme hvem som skal få snike i køen?

Jo det burde jeg,

Og derfor blir det sånn, og jeg skal stemme på Arbeiderpartiet. Som for de fleste sikkert ikke er noen overraskelse.

Gjør det du å; Ola Gram Dæhlen, Biri AP.

Inspiret av Klaus Joakim Sonstad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar