fredag 25. oktober 2013

Et tilfeldig kryss her i Nairobi


Noen ganger er det best å kjøre
nedi i grøfta.
Min første dag i Nairobi startet med en frokost på hotellet, stekt egg, ananas jus og kaffe. Denne dagen skal jeg på et møte kl. 11.00 på campusen til universitetet i Nairobi.
Denne historien handler ikke om møtet, men det som skjedde på veien dit.
Fra der jeg bodde uten trafikk og dårlige veier ville denne turen tatt ca. 10 min. Men her i Nairobi på denne tiden av døgnet tar dette ca. 1 ½ time. Og i dag skulle vi i tillegg få en drosjesjåfør som jeg er usikker på om hadde kjørt bil i Nairobi før, en ting som viste seg å være sikkert, han viste ikke veien. Det ente med at vi kjørte oss bort.
Oppi alt dette ble han stoppet av politiet. De sto i et kryss der han svingte over på den andre siden å krysset  to heltrukne gule linjer (”jeg tror det hente mest for jeg satt i forsete, muligheter for penger”). Da startet det en merkelig prosess i forhandlinger og unnskyldninger som det meste bare  var et spill for at politimannen skulle bestikkes med litt penger for å slippe oss videre, vi la oss ikke borti diskusjonen men begynte å se etter en ny drosje som kunne kjøre oss, ikke lett det i et tilfeldig kryss her i Nairobi. Vår sjåfør måtte inn på politistasjonen og vi måtte bli med i følge med politimannen, det var selvsagt bare fordi han tenkte vi hadde penger til å betale bota.
Sjåføren fikk beskjed om å følge etter politisykkelen, etter en stund fikk vi se et hotell jeg hadde vært på tidligere og vi fikk sjåføren til å stanse, slik at vi kunne hoppe ut i full fart slik at han kunne å kjøre videre etter politimannen. Politimannen ble sikkert skuffet da han kom fram til politistasjonen og oppdaget at vi ikke var i bilen lenger. Da  ble det jo mindre muligheter for penger. Vi fant en ny drosje på dette. Det skal sies at vi rakk møtet.

Dagen etter ble vi tatt i fartskontroll på vei ut av Nairobi, politibetjenten måtte bestikkes med 200 shilling som er ca.12 kr. Da hadde vi en dreven sjåfør som skjønte spillet raskt å vi kom oss videre.  Litt av et system dette landet har.



1 kommentar: