mandag 16. desember 2013

Sprø svor på ribba

Hvert år snakkes det om sprø svor på ribba, samme tema oppat og oppat,. Men hvorfor blir det sprø svor på ribba?
Når temperaturen overstiger 180 grader polymeriserer fettet, det vil si at flere fettmolekyler blir til større molekyler ved å knytte seg sammen. I tillegg skjer det at når svoren utsettes for høy varme denatureres proteinet i svoren, som betyr at vannet trekkes ut av svoren og proteinstrukturen blir mye tettere. Kult ikke sant.

Det er ikke noe rart at vi Nordmenn er opptatt av og få svor på ribba når det nærmer seg jul, det antas at ca. 60% av vi som bor på Østlandet spiser ribbe på julaften. og det sies at vi spiser ca. 3 millioner kg ribbe til jul i Norge.

Her er min oppskrift på ribbesteking:

1. Det er viktig å ha ribba tilgjengelig 2 til 3 dager før den skal spises. Jeg ruter opp svoren på ribba med en skarp kniv, deretter gnir jeg inn ribba med salt og pepper, i tillegg smører jeg inn ribba med litt grov sennep. Så pakker jeg  inn ribba i folie og legg den i kjøleskapet.

2. Når julaften kommer legger jeg ribba i en langpanne med svoren opp, krøller litt sølvfolie og legger under midten på ribba, (da renner fettet ned i panna.) Så heller jeg på kokenes vann, tetter langpanna med folie og damper ribba på 245 grader i ca. 40minutter.

3. Deretter fjerner jeg folien og reduserer temperaturen i stekeovnen til 180 grader, så er det bare å vente i ca.2 timer så er ribba nesten ferdig. Husk at ribbe tåler en del steking, ribbe som ikke er stekt lenge nokk er ikke god.

4. Så kommer svor trikset, det er viktig at svoren blir sprø jevnt over hele ribba, da er det her varmepistol, eller lignende kommer til sin rett. (det er også mulig å skaffe seg proft flamberingsutstyr, skibrenner eller lignende, men vær forsiktig!). Husk vær litt forsiktig slik at du ikke svir svoren på ribba. Svartbrent ribbe er ikke godt.

mmmmmmmmmmmmmJ


En Riktig God Jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar