lørdag 15. oktober 2016

Doping

Denne uka har vi hatt to hendelser i media med mye oppmerksomhet. En får ikke lov å utøve sitt yrke på grunn av doping, mens en annen har havnet på første plass antageligvis fordi han doper seg. 
Jeg snakker om Therese Johaug som på ulykkelig vis har brukt en leppepomade med steroider(doping) og den andre er Bob Dylan som skriver fantastiske tekster, og hadde vel ikke klart førsteplassen uten litt dop.

På disse bildene er Bob og Therese ca like gamle vi kan
jo stille oss spørsmålet om hvem som se sunnest ut.
(Ps. Jeg synes begge er ganske gode til det de kan best)
Det er i vår alles interesser  at det finnes preparater som i noen tilfelle kalles doping. De aller fleste brukes som legemidler mot skader og sykdom som f.eks. solbrente lepper o.s.v. Alkohol er blitt brukt og brukes til behandling av diverse plager, både utvortes og innvortes. Så på den måten  doper vi oss litt alle sammen, for vi har vel vært syke og trengt medisiner. Og noen av oss har vel både røyka og drukket og kanskje litt til.....  Det er utrolig nok doping som gjør oss friske og lykkelige.

Jeg har til min forundring passert 50 år og er glad det finnes dopingpreparater. Disse kan jeg kan ta når jeg trenger det, kneet skranter, vonde muskler, hode har jeg også vondt i av og til, og kanskje jeg etterhvert trenger nye kroppsdeler. Da trenger jeg doping.
Men etter denne uka, tenker jeg at jeg bør være mer forsiktig, kanskje jeg blir utestengt fra å gjøre det jeg er best til.
Neste gang jeg forfryser leppene mine eller blir solbrent på hode, eller rett og slett tar meg et glass vin.  Må jeg være på vakt. Kanskje jeg blir utestengt fra å gjøre jobben min. Et glass vin kan jo øke kreativiteten og da er det en form for doping.

Vi trenger doping. Uten doping hadde vi kanskje ikke fått disse fantastiske tekstene til Bob Dylan, eller for den sakens skyld hadde vi kanskje ikke blitt så gamle. Slik jeg ser det bør vi være for doping, fordi det gir oss et bedre og friskere liv, når vi og andre bruker doping blir vi friskere og dermed lykkeligere.

Og til dere svenske journalister, samme uke som dere fordømmer Therese  Johaug som tok et preparat for brente lepper, tildeler Svenska Akademien Nobels literaturpris til Bob Dylan, som med stor sannsynlighet i sitt arbeid som musiker og skribent dopet seg for å utøve og skrive sine fantastiske melodier og tekster. Takk til Svenska Akademien.
Dobbeltmoral er vel dobbelt så bra som enkelt moral. :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar