fredag 14. juli 2017

Årets sykkeltur.

Nord i Nordmarka klokka er 5, kuene vekker meg med dongbjelle rett uten for soveromsvindu, det er  strålende vær, dagen starter med kopp varm te, med egg og bacon til frokost. Det er bare 3 grader ute men blå himmel. Etter en time med frokost, tar jeg turen sørover, målet er Husøy rett utenfor Tønsberg. Men først går turen 5 km rett nord til Tversjøstallen og videre østover ned til Gjerdingsdammen før jeg sykler i riktig retning mot Sanungen og over Bjørnholt, deretter ut Maridalen og ned langs Akerselva. Det flotte med denne turen tidlig på morran er at jeg har Nordmarka for meg selv, første sykelist traff jeg på Bjørnholt ellers så jeg ingen før jeg passerte marka grensa på Brekke.
Ut av Oslo mot Moss traff jeg motvinden som ikke skulle komme, mot  Vinterbro gikk det ganske greit, når jeg passerte Tusenfryd kjente jeg meg igjen fra dager med små barn, der gikk det barnefamilier i kø for å bli blakke og underholdt, ps. det er gøy og kjøre bergodalebane, jeg husker vår attraksjon fra barndommen,  var å henge etter traktoren på  miniski, ”en Volvo bensin traktor den gjorde 60 km i timen”, det var gøy det også.
På Ås mistet jeg sykkelveien mot Moss og tok en omvei til Ås Kirke, men det førte til en stopp på Norgrens landbruks universitet.  Etter det var det egentlig bare slitsomt fram til Moss masse motvind en eneste stor oppoverbakke. Men fine sykkelveier, Det var deilig å komme på ferga å få sitte stille med beina høgt. Men på båten kom det plutselig kjensfolk fra Biristrand, koselig møte på båten.
Men Horten nærmet seg og det er fortsatt over 2 mil igjen til Hald på Husøy, starten etter 30 minutters båttur var slitsom med stive muskler, men forbi Åsgårdstrand løsnet det igjen og den siste delen mot sommer og varme ble en opptur , men de 18 km til Tønsberg var årets 18 lengste. Men oppturen var at det er enda bedre sykkelveier på denne sia av fjorden.

 Dette ble en dag med 156 km på sykkelsete, dagen før var det bare 117 km,  to etapper som gjør at bare sola skal nytes i dag. God sommer!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar